Artros

Artros kan uppstå i alla leder som finns i kroppen. Det kan alltså drabba fingerleder, stortåleder, knäleder och höftleder. Namnet kommer från grekiskans Arthrosis och är ett medicinskt begrepp för att det skett sjukliga förändringar i leder. När man drabbas av artros så byts brosket ner gradvis och det kan även förekomma en tillväxt på själva benytorna. Det finns både lindrig form av artros så väl som plågsamma former.

Orsaken bakom artros

Det har gjorts och görs än idag mycket forskning kring hur denna sjukdom uppstår och hur den fortlöper. Dock är orsaken till sjukdomsutveckling än idag relativt okänd. Man vet dock att om man har en hård, ensidig belastning av leden eller att man tidigare drabbats av en ledskada är riskfaktorer så väl som det är en riskfaktor att vara överviktig. Andra saker som påverkar är kön, ålder samt ärftlighet. De som löper störst risk att drabbas är kvinnor och äldre personer.

Läs om Artros på reumatikerforbundet.

Symptom på artros

Vanliga symtom för denna sjukdom är smärta, samt att man får en nedsatt aktivitetsförmåga. Det blir även svullet, man känner av stelhet samt att det blir så kallat ledknaster. Smärtan uppkommer oftast i samband med att man anstränger leden hårt, vid en upprepad kraftig belastning eller att man har många ensidiga rörelser.

Om artrosen är framskriden så känner man tydligt av belastningsrelaterad värk från den led som är drabbad. Då smärtar det när man sätter igång leden i rörelse samt att man känner av att leden är mycket stel. Det känns ofta av även efter att man varit i rörelse eller efter att man vilat. Senare så kommer stelhet och minskad rörlighet att gradvis öka. Det kommer även att göra ont under vila.

Det finns inget botemedel mot artros, men det går att bromsa och lindra sjukdomen. Du som drabbats bör kontakta en läkare som kan ge dig rätt sorts behandling. Har du drabbats av knäartos finns det en del bra knäskydd som kan hjälpa dig med din rehabilitering.